MENU
Αναζήτηση

ΚΛΕΙΣΙΜΟ

Παράνομο περιεχόμενο

1. Τι προβλέπει η Πράξη για το παράνομο περιεχόμενο;

Με την Πράξη λαμβάνονται ενιαία μέτρα στην ΕΕ που διασφαλίζουν τον εντοπισμό και την αφαίρεση παράνομου περιεχομένου, π.χ. υλικό σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών, ρητορική μίσους, μη ασφαλή προϊόντα ή προϊόντα παραποίησης/απομίμησης, χρήση ιδιωτικών εικόνων (φωτογραφιών, βίντεο) χωρίς συναίνεση, χρήση υλικού που προστατεύεται από δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας χωρίς έγκριση.

Σύμφωνα με την Πράξη, οι πάροχοι ενδιάμεσων ψηφιακών υπηρεσιών έχουν υποχρέωση να:

  • παρέχουν στους χρήστες τη δυνατότητα αναφοράς παράνομου περιεχομένου, μέσω εύχρηστων εργαλείων/μηχανισμών,
  • εξετάζουν τις παραπάνω αναφορές καθώς επίσης, να ενημερώνουν τους χρήστες για τις αποφάσεις τους και τη δυνατότητα να τις αμφισβητούν,
  • δημοσιεύουν ετήσιες εκθέσεις σχετικά με τους ελέγχους περιεχομένου που πραγματοποιούν,
  • περιλαμβάνουν στους όρους/προϋποθέσεις χρήσης των υπηρεσιών τους κατανοητές πληροφορίες σχετικά με τυχόν περιορισμούς τους οποίους επιβάλλουν (π.χ. πολιτικές, διαδικασίες και μέτρα/εργαλεία που χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο περιεχομένου).

Το τι συνιστά παράνομο περιεχόμενο ορίζεται στην ενωσιακή και την εθνική νομοθεσία. Σε περίπτωση, που περιεχόμενο θεωρείται παράνομο μόνο σε ένα κράτος μέλος, κατά γενικό κανόνα αφαιρείται μόνο στη συγκεκριμένη επικράτεια.

Επισημάνσεις:

  • Περιεχόμενο που είναι παράνομο εκτός Διαδικτύου, είναι παράνομο και στο Διαδίκτυο.
  • Η Πράξη δεν επιβάλλει στους παρόχους ενδιάμεσων ψηφιακών υπηρεσιών γενική υποχρέωση για τον έλεγχο του περιεχομένου που διακινείται μέσω των υπηρεσιών τους.

2. Πού απευθύνομαι εάν εντοπίσω παράνομο περιεχόμενο; Τι είναι ο «μηχανισμός ειδοποίησης και δράσης»;

Συνιστάται να αναφέρετε άμεσα στον πάροχο ενδιάμεσων υπηρεσιών παράνομο περιεχόμενο που έχετε εντοπίσει.

Επισήμανση:

Το τι συνιστά παράνομο περιεχόμενο ορίζεται στην ενωσιακή και εθνική νομοθεσία. Παράνομο περιεχόμενο σε επίπεδο ΕΕ μπορεί να είναι π.χ. υλικό σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών, ρητορική μίσους, μη ασφαλή προϊόντα ή προϊόντα παραποίησης/απομίμησης, κοινοποίηση ιδιωτικών εικόνων (φωτογραφιών/βίντεο) χωρίς συναίνεση, χρήση υλικού που προστατεύεται από δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας χωρίς έγκριση.

Σε περίπτωση, που περιεχόμενο θεωρείται παράνομο μόνο σε ένα κράτος μέλος, κατά γενικό κανόνα αφαιρείται μόνο στη συγκεκριμένη επικράτεια.

Ο πάροχος οφείλει να σας παράσχει τη δυνατότητα αναφοράς παράνομου περιεχομένου μέσω εύχρηστου «μηχανισμού ειδοποίησης και δράσης»,σύμφωνα με το άρθρο 16 της Πράξης. Ο μηχανισμός πρέπει να διευκολύνει τη συλλογή των ακόλουθων πληροφοριών, βάσει των οποίων ο πάροχος θα αποφασίσει για τυχόν απομάκρυνση περιεχομένου ή απενεργοποίηση της πρόσβασης σε αυτό:

  • Τους λόγους για τους οποίους θεωρείτε παράνομο το περιεχόμενο.
  • Την τοποθεσία (π.χ. URL) όπου εντοπίσατε το συγκεκριμένο περιεχόμενο.
  • Το όνομά σας και τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σας. Τα συγκεκριμένα στοιχεία δεν απαιτούνται όταν το περιεχόμενο περιλαμβάνει υλικό σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών (Child Sexual Abuse Material-CSAM).
  • Δήλωση ότι το περιεχόμενο της αναφοράς σας είναι ακριβές και πλήρες.

Αφού αναφέρετε το παράνομο περιεχόμενο, ο πάροχος έχει υποχρέωση να σας στείλει, χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση, επιβεβαίωση παραλαβής της αναφοράς σας. Με βάση τις παραπάνω πληροφορίες, οφείλει να αποφασίσει, εγκαίρως, επιμελώς και αντικειμενικά σχετικά με το περιεχόμενο που εικάζεται ότι είναι παράνομο. Επίσης, οφείλει να σας ενημερώσει, χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση, για:

  • την απόφαση που έλαβε σε σχέση με την αναφορά σας,
  • τις δυνατότητες προσφυγής κατά της απόφασης.

3. Διαφωνώ με απόφαση που έλαβε πάροχος σχετικά με παράνομο περιεχόμενο που ανέφερα. Πού μπορώ να απευθυνθώ; Τι είναι το «σύστημα διαχείρισης καταγγελιών»;

Σε περίπτωση που αναφέρατε παράνομο περιεχόμενο σε πάροχο ψηφιακής υπηρεσίας και διαφωνείτε με την απόφαση που έλαβε, συνιστάται να υποβάλετε καταγγελία στον ίδιο.

Ο πάροχος οφείλει να διαθέτει εύχρηστο «σύστημα διαχείρισης καταγγελιών» το οποίο να σας παράσχει τη δυνατότητα να υποβάλετε καταγγελία για την απόφασή του, ηλεκτρονικά και χωρίς χρέωση.

Έχετε δικαίωμα να υποβάλετε την καταγγελία στον πάροχο, εντός 6 μηνών από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης. Ο πάροχος υποχρεούται να σας ενημερώσει, χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση, για:

  • την απόφαση που έλαβε σε σχέση με την καταγγελία σας, με τη σχετική αιτιολόγηση,
  • τη δυνατότητα εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών και άλλες διαθέσιμες δυνατότητες προσφυγής.

4. Διαφωνώ με περιορισμούς που επέβαλε πάροχος σε περιεχόμενο που είχα αναρτήσει ή στον λογαριασμό μου. Πού μπορώ να απευθυνθώ;

Μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στον πάροχο σε περίπτωση που σας επέβαλε κάποιον από τους παρακάτω περιορισμούς, με την αιτιολογία ότι έχετε αναρτήσει περιεχόμενο που είναι παράνομο ή αντίκειται στους όρους/προϋποθέσεις της υπηρεσίας:

  • Κατήργησε/Περιόρισε την προβολή περιεχομένου που είχατε αναρτήσει ή απενεργοποίησε την πρόσβαση σε αυτό.
  • Ανέστειλε πλήρως/μερικώς ή τερμάτισε την υπηρεσία που σας παρείχε.
  • Ανέστειλε/Διέγραψε τον λογαριασμό σας.
  • Ανέστειλε/Τερμάτισε/Περιόρισε τη δυνατότητά σας να λαμβάνετε πληρωμή για περιεχόμενο.

Ο πάροχος οφείλει να διαθέτει εύχρηστο «σύστημα διαχείρισης καταγγελιών» σύμφωνα με το άρθρο 20 της Πράξης, το οποίο να σας παράσχει τη δυνατότητα να υποβάλετε καταγγελία, με τις απαραίτητες πληροφορίες, ηλεκτρονικά και χωρίς χρέωση.

Έχετε δικαίωμα να υποβάλετε την καταγγελία στον πάροχο, εντός 6 μηνών από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης για την επιβολή περιορισμού. Ο πάροχος υποχρεούται να σας ενημερώσει, χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση, για:

  • την απόφαση που έλαβε σε σχέση με την καταγγελία σας, με τη σχετική αιτιολόγηση,
  • τη δυνατότητα εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών και άλλες διαθέσιμες δυνατότητες προσφυγής.

5. Σε ποιες περιπτώσεις πρέπει να απευθύνομαι στην ΕΕΤΤ; Σε ποιες ενέργειες προβαίνει;

Εάν το πρόβλημα που αντιμετωπίζετε σχετίζεται με κάποιο από τα παρακάτω θέματα, μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στην ΕΕΤT, συμπληρώνοντας την ηλεκτρονική φόρμα υποβολής καταγγελίας.

  • Περιορισμοί στην επικοινωνία με τον πάροχο της ενδιάμεσης ψηφιακής υπηρεσίας.
  • Περιορισμοί ως προς τη δυνατότητα αναφοράς παράνομου περιεχομένου.
  • Μη επαρκής αιτιολόγηση από τον πάροχο για αποκλεισμό του λογαριασμού σας, λόγω περιεχομένου που είχατε αναρτήσει ή διαγραφή του ίδιου του περιεχομένου.
  • Περιορισμοί στη δυνατότητα υποβολής καταγγελίας στον πάροχο.
  • Δυσκολία στον εντοπισμό ή την εύρεση των όρων χρήσης.
  • Περιορισμοί στην παροχή πληροφοριών για τη δυνατότητα εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών ή μη συνεργασία κατά τη διαδικασία επίλυσης.
  • Παραβάσεις υποχρεώσεων παρόχου ενδιάμεσων ψηφιακών υπηρεσιών σχετικά με την προστασία ανηλίκων.
  • Παραπλανητική παρουσίαση υπηρεσίας.
  • Παραβάσεις υποχρεώσεων σχετικά με τον τρόπο διαμόρφωσης εξατομικευμένων συστάσεων για περιεχόμενο και αγορά προϊόντων.
  • Παραβάσεις υποχρεώσεων σχετικά με τον τρόπο εμφάνισης και στόχευσης διαφημίσεων.

Προηγουμένως, προτείνεται να ενημερωθείτε για τις αρμοδιότητες της ΕΕΤΤ (βλ. Γενικές πληροφορίες ερώτ. 3 και Γενικές πληροφορίες ερώτ. 4).

Επισημάνσεις:

Η ΕΕΤΤ:

  • αξιολογεί εάν οι πάροχοι τηρούν τις υποχρεώσεις που θέτει η Πράξη για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες για την αντιμετώπιση παράνομου περιεχομένου, π.χ. εάν παρέχουν στους χρήστες τη δυνατότητα αναφοράς παράνομου περιεχομένου, μέσω εύχρηστων εργαλείων/μηχανισμών,
  • δεν αποφαίνεται εάν κάποιο περιεχόμενο είναι παράνομο και δεν μπορεί να λαμβάνει μέτρα για την απόσυρση παράνομων πληροφοριών/υπηρεσιών/προϊόντων,
  • δεν είναι αρμόδια να επιλύει διαφωνίες σχετικά με τις αποφάσεις που λαμβάνουν οι πάροχοι για επιβολή περιορισμών σε χρήστες,
  • εποπτεύει και επιβάλλει αποκλειστικά τις υποχρεώσεις που θεσπίζει η Πράξη και δεν είναι αρμόδια για την επιβολή της υπόλοιπης νομοθεσίας που ρυθμίζει τις ενδιάμεσες ψηφιακές υπηρεσίες (π.χ. νομοθεσία για το ηλεκτρονικό εμπόριο, την προστασία των καταναλωτών και την ασφάλεια προϊόντων, την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, τα συγγενικά δικαιώματα ή εκείνα περί πνευματικής ιδιοκτησίας),
  • δεν εξετάζει καταγγελίες οι οποίες είναι ανώνυμες, αόριστες, προδήλως αβάσιμες ή υποβάλλονται καταχρηστικά.

Στη φόρμα πρέπει να περιλαμβάνονται όλα τα απαραίτητα στοιχεία που τεκμηριώνουν την εικαζόμενη παράβαση της Πράξης για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες, καθώς και πληροφορίες για τυχόν προηγούμενη γραπτή επικοινωνία µε τον πάροχο.

Αφού υποβάλετε τη φόρμα, θα λάβετε ενημέρωση για την παραλαβή της. Στη συνέχεια, η ΕΕΤΤ θα αξιολογήσει την καταγγελία. Εάν κριθεί ότι το θέμα αφορά σε παράβαση της Πράξης για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες, η ΕΕΤΤ θα εξετάσει εάν η καταγγελία πρέπει είτε να διεκπεραιωθεί από την ίδια είτε να διαβιβαστεί σε άλλον φορέα, κατά περίπτωση:

Σε περίπτωση που η καταγγελία σας διαβιβαστεί σε άλλον φορέα ή δεν αφορά σε παράβαση της Πράξης για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες, θα λάβετε σχετική ενημέρωση.

Περισσότερες πληροφορίες παρέχονται στο άρθρο 53 της Πράξης.

  • Είδος δημοσίευσης